Call of Cthulhu RPG

Având în vedere saitul în care își va găsi locul această postare, consider că H.P. Lovecraft nu mai are nevoie de nici o introducere. Dar totuși pentru a fi 100% sigur că vom fi cu toții pe aceeași lungime de undă vă voi spune câte ceva despre acest scriitor, care, în ciuda numelui pe care îl poartă, nu are nici o legătură cu imprimantele.

Lovecraft a fost un scriitor american care, împreună cu Edgar Alan Poe, este unul din cei care a pus bazele a ceea ce astăzi se numește „literatură horror”. În anii 20 și 30 a scris numeroase povestiri de groază, majoritatea având la baza mitologia pe care el a creat-o, adică ceea ce astăzi se numește Cthulhu Mythos. Punctul central al acesteia se află frica omului față de necunoscut și pericolele ce ne pândesc sub ocean, sub pământ și dincolo de stele. În viziunea lui Lovecraft umanitatea cu știința, cultura și moralitatea ei este un nimic față de forțele nebănuite din cosmos. Entitățile pe care el le-a născocit abia dacă sunt conștiente de existența noastră, și suntem considerați cel mult un simplu pion în jocul incomprehensabil pe care ele îl joacă.

Despre viața lui Lovecraft ar fi mult prea multe de zis, dar esențialul pentru acest articol este faptul că a trăit și a murit în sărăcie, ca mai apoi să devină una din cele mai cunoscute personaje din cultura pop modernă. Iar un rol foarte important către această direcție l-a avut acest joc: Call of Cthulhu. Voiam să facă o glumă legată de cuvintele „joc” și „rol” dar am zis că mai bine s-o las baltă. Înțelegeți voi.

Acest Pen and Paper Roleplaying Game a apărut în anul 1981, creat de Sandy Petersen și Lynn Willis și publicat de Chaosium Inc. Sandy Petersen a lucrat mai apoi la jocuri video precum Quake și Age of Empires. Așa că dacă v-ați întrebat vreodată de unde provin acele elemente lovecrafticești din Quake acum știți răspunsul.

La fel ca orice alt P&P RPG un jucător preia rolul de Keeper (adică GM mai pe „românește”) ce creează povestea, personajele secundare și negative, locurile și peisajele etc. Restul de jucători își creează fiecare câte un alter ego al lor, ei urmând se interpreteze personajele principale ale poveștii. De menționat este că acești investigatori, căci așa se numesc, spre deosebire de alte jocuri de gen cum ar fi Dungeons and Dragons nu sunt niște eroi. Ei sunt oameni simpli, foarte vulnerabili, care se lasă prinși într-un joc din care ei trebuie să scape cu viață. Salvatul lumii este deci trecut pe un plan secundar. Nu uitați: în Call of Cthulhu fuga e sănătoasă!

Despre reguli în sine voi spune doar două lucruri. Unu la mână este un sistem procentual. Adică atunci când un jucător vrea să întreprindă un lucru dă cu d100 iar pentru a reuși rezultatul trebuie să fie sub valoarea trecută pe foaia sa de caracter. De exemplu dacă vrea să găsească o anume carte într-o bibliotecă va da un d100 iar rezultatul îl va compara cu valoare pe care el o are în skillul Library Use. Dacă rezultatul e mai mic atunci a reușit. Simplu ca bună ziua. Evident GM-ul poate acorda bonusuri sau penalități în funcție de situație.

Cel de-al doilea lucru legat de reguli pe care vreau neapărat să îl menționez este sistemul de „sanity” adică cât de întreg la cap e personajul. Un sistem foarte inovativ și inedit pentru vremea sa. Ideea este că personajele pe parcursul jocului vor întâlni fie fenomene paranormale, fie entități nu-tocmai-din-această-lume ce vor avea un efect negativ asupra sănătății mentale. Și cu cât sănătatea mentală este zdruncinată mai mult cu atât cresc șansele care investigatorul nostru să o ia razna de tot și să ajungă pe la glumeți. Astfel se poate spune că un personaj poate pieri foarte ușor chiar dacă el nu a pierdut nici un punct de viață!

Aventura pe care v-o prezentăm noi aici se numește „The Haunting”, se găsește în cartea cu reguli și este scenariul prin care a trecut fiecare jucător de Call of Cthulhu. Că tot venit vorba de carte, trebuie spus că jocul se află la a 7-a ediție, dar față de altele cum ar fi D&D, diferențele de reguli dintre ediții sunt minime. Puteți folosi fără griji orice supliment/aventură/campanie cu orice ediție de COC.

Sperăm că v-am făcut poftă de joacă atât cu textul de față cât și cu clipurile de mai jos, și nu trebuie să vă fie teamă că trebuie să învățați reguli complexe pentru a-l juca, căci COC este un joc foarte, foarte simplu de înțeles și de jucat. Așadar în speranța că ați ajuns cu cititul până aici nu ne mai rămâne altceva de făcut decât să vă urăm vizionare plăcută!

The Haunting Part 1:

The Haunting Part 2:

The Haunting Part 3: