Dezamăgirea/entuziasmul de după trailere (sau jocuri necoapte)

Star-Wars-Battlefront-_4-17_F

După trailerele recente ale unor jocuri pe care le aștept cu interes, adică noile Deus Ex și Battlefront, mă întrebam din nou, ca și alte dăți, cât de mult merită să mă entuziasmez de un trailer de joc. Și iată că cei de la PC Gamer tocmai au publicat și ei ceva despre întrebarea asta.

Sigur, toată lumea cam știe că trailerele de tip cinematic nu arată nimic din gameplay, nimic din jocul propriu-zis, este o reclamă în cea mai pură formă. Dar tot ne face să avem așteptări de la jocul respectiv. Mai ales că de obicei, totuși, ce apărea într-un astfel de trailer făcea parte din unele cutscenes cheie din povestea jocului, astfel că ne întrebam și făceam dezbateri despre storyline. Există acel sentiment răsplătitor când ghicești parțial povestea, dar urmează să afli totul abia când te joci, cine știe când.
Dar ce facem când secvențele dintr-un trailer nu sunt de fapt din joc, sau ce facem când ne este atrasă atenția prin trailere pentru trailerele întregi până plesnim de la atâta hype ca apoi trailerul să fie unul nesatisfăcător? Cu jocul în sine nu știu ce vom face, dar probabil ne va mai crește o frunză pe tulpina simțului critic până atunci.

Cel mai comentat teaser/trailer/teaser trailer/ whatever (pentru mine nu mai contează, toate sunt trailere, mai pudice sau mai puțin pudice, și atât, mă obosesc titulaturile) al momentului este cel la Star Wars Battlefront, al celor de la DICE/EA. După anunțul care spunea că vor prezenta jocul pentru prima oara la Star Wars Celebration, și după postările de pe Twitter si alte rețele sociale cu bucăți de poster și aluzii că vor „break the Internet” te-ai fi așteptat la 10-15 minute de gameplay footage, nu?

Nu. Pe Internet apare un reveal trailer de 2 minute și ceva, destul de impresionant dar…nu e gameplay propriu-zis. E ”game engine footage”, nu ”actual in-game footage”. Ce-i drept, din moment ce spune că din motorul grafic, foarte probabil să arate așa și când jucăm. Apoi, ceva gameplay au arătat pentru 5 minute celor care au participat la eveniment. Cumva mi se pare și corect, din moment ce ai plătit bilet, cum e și la Gamescom de exemplu, să ai parte de cât mai multă exclusivitate în fața Internetului. Ce mă cam deranjează este numărul mic de minute. Cred că mai mult îți ia să citești toate postările oficiale premergătoare evenimentului decât să vezi secvențele în sine. De obicei, la un festival îți arată între 10 și 20 de minute de gameplay efectiv.

Dar nu merită prea multă vorbăraie, oricum în lunile care urmează probabil vor fi gameplay trailers din abundență. Și măcar abia acum l-au „dezvăluit” propriu-zis, și nu vom aștepta ani până îl vom juca.

Electronic Arts sunt cunoscuți ca fiind cei mai huliți dezvoltatori sau mai degrabă cel mai hulit publisher, însă acei mulți care aruncă cu roșii, majoritatea din ei tot le joacă jocurile. Eu am remarcat că deși i-am urât vreme de destui ani, în acești ani totuși au lansat jocuri care mi-au plăcut, dar tot ei au ucis altele pe care le așteptam. Culmea, chiar legat de Battlefront am apreciat la ei faptul că la ultimele E3-uri nu s-au mai dat în spectacol și doar au anunțat jocuri, fără gameplay fără nimic decât un teaser abstract. Ceea ce a însemnat că vor să fie mai serioși și să mai lucreze la jocuri înainte să le dea motive gamerilor să fie entuziasmați. Un exemplu bun e Watch Dogs, sau Assasințs Creed Unity, pe care nici nu le mai comentez, de la Ubisoft, alt Prime Evil dintre publisherii de jocuri, care după părerea mea a ajuns mai rău ca EA. Voi spune doar că EA a luat o decizie bună să amâne Battlefield Hardline pentru începutul lui 2015 în loc să îi dea drumul pe piață neșlefuit în plin sezon, cum au făcut cu alte jocuri în trecut (The Saboteur ar fi ieșit o capodoperă dacă îi mai dădeau timp). Oare cum arăta AC Unity în 2015?
În fine, fără să o mai dau în alte subiecte, revenind la trailere, găsesc acum oportunitatea să amintesc aici cum unele cinematic trailers nu au de a face cu nimic din joc. Eu când văd un trailer cinematic, mă aștept că acel cinematic să apară la un moment dat și în joc, să se lege de poveste, cum e la Blizzard. În timp, am realizat în schimb că acele cinematics sunt create doar pentru a vinde jocul, dar nu le vei accesa niciodată din joc. Când am văzut cât de frumoase sunt aceste secvențe cu Alice Madness Returns, îmi doream foarte mult să le revăd în pauzele dintre nivele ale jocului, și chiar mai multe cinematics. Dar nu a fost să fie. Și totuși nu înțeleg, dacă tot arunci cu atăția bani ca să arate bine, de ce nu îl bagi măcar în intro-ul jocului? Să nu uităm și de spot-urile TV.

Da, trailere de gen nu își au rostul neapărat în conținutul real al jocului, din moment ce arată multe lucruri în doar 2 minute, dar dacă te gândești puțin, unele le poți face bucăți și le poți introduce în storytelling, cum e trailer-ul de anunțare a lui Batman Arkham Knight.

8-new-screenshots-for-batman-arkham-knight

Venind vorba de Arkham Knight, pot spune că e primul joc de care chiar sunt mulțumit de tranziția cutscene(sau cinematic)/gameplay. Grafica jocurilor din generația curentă (vezi mai ales exclusivitățile PlayStation ca Infamous Second Son sau The Last of Us) este foarte apropiată sau identică cu ce se vede într-un cinematic. Rocksteady au scos recent un alt gameplay trailer, de 7 minute (au mai scos și înainte, și sunt impresionante), în care motorul grafic chiar ne face demonstrații serioase, și vedem foarte bine cum se mulează cutscene-ul cu gameplay-ul fără nici un loading. În Rocksteady chiar am încredere, și eu și fanii lor, fiindcă până acum nu au dezamăgit, iar Warner Bros. nu i-au grăbit cu lansarea și au amânat-o cu aproape un an față de planul inițial. Sigur, încă pot dezamăgi, dar nu sunt pe același palier cu EA sau Ubisoft. Totuși jocul nu scapă de enervantele DLC-uri pre-order sau exclusive PS4. Dar se iartă, dacă jocul iese bine, și are șanse să fie mai bun decât ne lasă trailerele să credem. Mai multe amănunte aici.

2842402-deus6

În schimb, nu cu aceeași încredere putem trata Deus Ex Mankind Divided sau Star Wars Battlefront. Mankind Divided, deși mie îmi place trailer-ul de announcement și l-am văzut de ceva ori deja, nu mă oprește să nu mă îngrijorez puțin. Cumva, parcă dezvălui prea mult și îți poți face deja o idee generală destul de plauzibilă despre poveste. Iar predecesorul, Human Revolution, în ciuda faptului că este reușit, a lăsat foarte mult de dorit, și nici ediția Director’s Cut nu a reparat complet senzația de conținut tăiat din topor. Aș fi vrut să dureze ceva mai mult hype-ul, chiar dacă m-am prins oarecum despre ce era vorba când se jucau cu Project CKP, însă a avut loc o scurgere și s-a dezvăluit jocul mai devreme. Mă cam sâcâie acest fenomen. Se întâmplă atât de des încât a devenit cusut cu ață albă. E o tehnică interesantă de marketing. Eu bănuiesc că de exemplu la Batman vs. Superman e foarte probabil să facă parte din strategie. Dar nu și la Deus Ex, săracii, poate voiau să termine întâi cu evenimentul CKP. Sau cine știe, leak-ul a fost o aluzie la hack și conspirații, temele principale din Deus Ex. Pe cine să mai crezi?
Una peste alta, recomand articolul PC Gamer pentru o mică dezbatere despre dacă merită sau nu să ne entuziasmăm la trailere cinematice. Eu cred că merită pe moment să ne satisfacem imaginația și fantezia, însă din păcate trebuie să ne trezim și la realitate.

Într-un final, acest articol pare să se plângă de ceva foarte minor. Însă trailerele își au și ele importanța lor, chiar dacă mulți ne-am obișnuit demult să nu le mai luăm în serios. Ar fi cazul să apară niște schimbări în strategiile de marketing, altfel totul o să fie considerat inițial bullshit, și nu suntem departe de asta.