Gung-Ho Wargaming: Panzerfauste

 Despre praf de pușcă și praf de copt

N.B. Articolul de față ia drept înțeles faptul că persoanele care îl vor citi au o oarecare idee asupra conceptului de wargaming.

Dacă tot am vorbit de curând despre perioade istorice întoarse pe dos (vezi Scythe), să mergem puțin mai departe. O să mergem mai întâi înapoi în timp pentru a ne orienta către viitorul apropiat în cunoștință de cauză. Sper că propoziția asta a avut sens.

Jocul despre care vom vorbi astăzi, unul cu miniaturi, de nivel skirmish (modele reduse din punct de vedere al numărului) are un trecut care… a trecut neobservat încă din anul 1998.
Pe atunci, Steve Blease și Matthew Hartley (Wessex Games) au ajuns la o concluzie puțin întâlnită în fantasy wargaming: de la sulițe, topoare și castele asediate până la rachete, călătorii spațiale și îmbunătățiri genetice, orcii, dorfii, gnomii, troglodiții și alte rase mai mult sau mai puțin drage nouă au trecut prin alte episoade ale evoluției. Unele care nu au atras atenția maselor deși au un potențial imens de dezvoltare fie și prin simplul fapt că sunt ceva inedit, chiar nou la o adică.

Ei bine, jocul Panzerfauste făcea pasul în această perioadă neexplorată în urmă cu 17 ani, desfășurând în tărâmul numit The Land un conflict paralel celui de-al Doilea Război Mondial. Iar în paralel cu națiunile prezente în războiul din viață reală au fost modelate și cele din Panzerfauste.

Astfel, după trecerea prin filtrul creator al celor doi autori, nemții au scăzut în înălțime și au devenit fani înfocați ai bărbilor. La vederea grozăviei, ca reacție, britanicii au incercat mai multe nuanțe de mov și albastru până au ajuns la verde-orc, schimbare care a adus după sine și redimensionarea danturii acestora.
Pentru a nu rămâne mai prejos, francezii s-au predat. Dar înainte de asta, le-a fost repartizată o rasă ce folosește melci pe post de tancuri în război – gnomii.

Acestea sunt doar trei dintre rasele care vă așteaptă în Panzerfauste, care este foarte aproape de lansarea unei campanii de Kickstarter.
Astfel se vor strânge fonduri pentru ediția a doua a jocului, sub tutela Hysterical Games (formată de Steve Blease și Rob Alderman) și cu ajutorul expertizei în câmpul miniaturilor de plastic de o calitate excepțională a celor de la Prodos Games (responsabili cel mai recent de miniaturile de wargaming Alien vs Predator sau Warzone Resurrection)

Ca să intrăm puțin și în detaliile regulilor pe măsură ce vă desfătăm privirile cu artwork-urile sau randarile 3d oferite ca aperitive în așteptarea acestei bijuterii uitate în mulțimea de wargame-uri existente, e bine de știut că Panzerfauste se bazează pe un sistem curat, ușor de aplicat și reținut și limitează pe cât posibil consultatul excesiv de reguli, tabele, excepții, corecturi, ceasloave, biblii sau zeități în favoarea unui gameplay care oferă satisfacție maximă și variație în alegeri.

Iar acum, o poză cu un medic orc.

Să revenim.
Panzerfauste și sistemul său, motorul din spatele oricărei acțiuni întreprinse de trepădușii noștri plastificati, se rezumă la o unitate de bază care măsoară mai multe atribute ale unui personaj, le distilează și le concentrează într-un singur aspect: Guts. Curaj cu alte cuvinte.
Cu cât o unitate are mai mult curaj (în esență, o valoare de Guts mai mare), cu atât va fi mai eficientă în a îndeplini ordinele primite pe câmpul de luptă.
Această valoare (încadrată între 2 și 11) va fi „verificată” în momentul în care o figurină primește un ordin prin rostogolirea (traducere care lasă de dorit, dați vina pe limbă) a două zaruri cu șase fețe. Orice rezultat rostogolit care egalează sau este mai mic decât Curajul unității reprezintă un succes.

„Felicitări, lunetist, cum te cheamă?
Hans? Te așteaptă lucruri mari dacă o ții tot așa, băiete! Ia să vedem acum… Eu văd cu ochiul meu stâng ceva ce rimează cu porc…”

Dar atunci când situația rostogolită eșuează, efectele vor fi resimțite nu doar în ratarea tintei, dar și prin schimbarea valorii Curajului, într-o evoluție continuă asemănătoare unei lupte din viața reală.
Printre schije, gloanțe și camarazi căzuți, e posibil ca răcanul Hans, chiar privind totul prin lunetă și de la o distanță apreciabilă, să aibă ceva îndoieli în legătură cu prezența lui pe câmpul de luptă.
Mai ales dacă nu cunoaște foarte multe cuvinte care să rimeze cu „porc”…

De aici, lucrurile vor fi asemănătoare cu ceea ce am putea întâlni și în alte jocuri de război cu miniaturi: acțiuni care pot fi întreprinse în anumite cazuri, arme care au raze de eficiență diferite, bonusuri și penalizări în funcție de terenul înconjurător sau moralul unităților, mașinării de distribuire a plumbilor și așa mai departe.
Toate acestea, puse sub tematică raselor fantastice care folosesc atât tehnologie cât și magie în încercarea de a câștiga teren în fața adversarilor.

Să comparăm, spre exemplu, niște vrăjitori gnomi cu o masinărie dorfeasca…

Pe hârtie, lucrurile sunt destul de clare, dar doza destul de serioasă de noroc din jocurile de război precum și factorul uman implicat în desfășurarea ostilităților (mai ales persoanele care sunt încă în beta în ceea ce privește acest de jocuri și aruncă o eroare când îți e mai dragă rostogolirea) pot influența în moduri neașteptate 90% din situațiile ivite într-o partidă.

În buna tradiție a wargame-urilor, fiecare facțiune are abilități specifice și se va comporta diferit în funcție de acestea pe câmpul de luptă. Pe lângă bonusul rejucabilității, acest lucru înseamnă ca jucători cu diverse personalități și stiluri își pot găsi o facțiune care să îi reprezinte și pe care să o conducă în luptă că un adevărat comandant suprem: fără remușcări sau riscuri de natură armată în imediata apropiere.

Personal abia aștept să văd o echipă de Iluzioniști gnomi fața în față cu un Scoțian de trei ori mai înalt decât ei (chiar decât ei unul peste celălalt) care șarjează în fruntea unei adunături de chestii care rimează cu porci… Dacă nu era deja clar, britorcii vor fi alegerea mea în această toamnă.

Dacă sunteți dornici să încercați Panzerfauste înainte să aruncați cu bani în producători, varianta rezumată și gratis a regulilor (care se ridică la stufoasă valoare de 8 pagini) vă permite să puneți niște dwarfi față în față cu gnomii și să vedeți care dintre ei sunt mai pricepuți la a fi scunzi
Linkul îl găsiți mai jos. Miniaturile le găsiți prin casă.
Și dacă nu aveți miniaturi, aveți ocazia să rectificați această greșeală capitală în curând… Foarte curând… Cel puțin așa ne tot amenință producătorii… în această toamnă mai exact, Panzerfauste va veni pe Kickstarter!
Foarte multe detalii despre această a doua încarnare a universului încă nu se știu, dar totul va fi dezvăluit în uralele și aplauzele membrilor paginilor dedicate acestui joc.
Am mai putea preciza că jocul va veni cu reguli atât la nivel skirmish cât și mass battle, permițând desfășurarea unui tăvălug de șopârle cu turelă împotriva unui pluton de troglodiți însoțiți de cine știe ce alte orătănii cu țevi.

Sau vă putem spune ca mâncărurile specifice fiecărei națiuni (sau, în lipsă, băuturile) vor avea un aport major în ceea ce privește fluctuațiile de curaj din timpul luptelor.
Sincer, îmi imaginez că un capac de picioare de broască la tavă ar fi o simplă cască în toiul unei lupte, dar să nu care cumva să credeți că un bucătar gnom va avea un astfel de accesoriu de protecție atașat… Mon dieu, c’est nes pas possible!
Probabil că motto-ul acestora se rezumă la sintagma „Un croissant la vremea lui face cât o mie de gloanțe!”, fie-le aluatul veșnic pufos…

Genul wargame-urilor suferă (și a suferit) de câteva idei preconcepute care au făcut anumite nișe din această piață mult mai de succes decât altele. Iar aici mă refer în primul rând la tematică.

Cu siguranță că există multe alte genuri pe lângă clasicele fantasy, sci-fi și război modern, dar abia în ultimii ani am început să fim „răsfățați” în alegeri de companii mici și necunoscute în general (formate din pasiune, sudoare și câțiva oameni foarte hotărâți să lase posterității ceva mai mult decât o denivelare într-un scaun de birou).
Aceștia au prins curaj nu doar în departamentul mecanici (unde se caută constant noi moduri de a prezenta problema „Ai mei ăștia de plastic dau cu zaruri în ai tăi ăia de plastic, dar o fac nițel mai altfel decât dau ai tăi în ai mei. Alo, nu dormi! Vorbim de zaruri și plastic aici!”), dar și la capitolul tematică aplicată jocurilor în sine.

Începem să avem jocuri Pulpy, Steampunk Western sau WW II Fantasy.
Licențe îndrăgite și mult așteptate ajung și ele în sfârșit pe piață (vezi AvP).
Iar aceste lucruri nu pot să însemne decât că marii producători vor trebui să-și schimbe atitudinea într-o oarecare măsură pentru a face față acestui val de nou-veniți care se bucură de o susținere din ce în ce mai înfocată.

Se anunță o toamnă incendiara pe Kickstarter, Panzerfauste fiind unul din acești nou-veniți care a adunat un grup destul de înfocat de fani (și suntem mai mulți pe zi ce trece) gata să năvălească în haite însetate de plastic și zaruri peste orice surprize ne vor mai pregăti Hysterical Games.

Pentru mai multe detalii, informații de ultima oră precum și pentru a va lăfăi printre imagini cu miniaturi sculptate la mare artă, urmați linkurile din baza paginii.
Pe mine treziți-mă în secunda în care se lansează campania.
Până atunci o să meditez la cel mai bun mod în care pot să imit schimonoselile britorcice de mai sus. Sau o să-mi provoc febră musculară la obraji.
Oricum ar fi, probabil că o să mă înverzesc de tot până ajung miniaturile aici.

Până atunci, get gung-ho or get going home!

Panzerfauste pe Facebook
Regulile PZF
Scenarii PZF
Site-ul Hysterical Games
Site-ul Prodos Games
Site-ul Wessex Games
Blogul lui Steve Blease