Civilization este o serie de jocuri de strategie pe ture (turn-based strategy sau TBS), în care jucătorii alternează desfăşurând diferite acţiuni de explorare, extindere, exploatare şi exterminare (genul 4X) [1]. Primul joc Civilization a apărut în urmă cu mai bine de 20 de ani, în anul 1991. Popularitatea jocurilor Civilization, create de Sid Meier’s, a crescut cu timpul datorită genului de joc creat, în care jucătorii participă la actul edificării unei civilizaţii pe timp de mai multe epoci, încercând să demonstreze că civilizaţia pe care o conduce este capabilă să treacă testul timpului. Sid Meier’s a devenit la rândul său un nume cu renume în universul jocurilor video, participând la realizarea a numeroase alte jocuri, cărora le-a dat şi prefixul (Sid Meier’s Pirates, Sid Meier’s Alpha Centauri, Sid Meier’s Colonization etc.).
Un joc tipic de Civilization presupune construirea de clădiri şi realizarea de minuni ale lumii, antrenarea de unităţi pentru explorare şi cucerire de teritorii, exploatarea de resurse şi folosirea lor pentru a aduce prosperitate civilizaţiei şi cercetarea de numeroase tehnologii. Toate acestea sunt diferite în funcţie de epoca prin care trece civilizaţia (epocile au variat de la joc la joc, dar în linii mari ele sunt antică, medievală, modernă şi viitor).
Anul |
Jocul |
1991 |
Civilization |
1995 |
CivNet |
1996 |
Civilization II |
1996 |
Civilization II: Conflicts in Civilization |
1997 |
Civilization II: Fantastic Worlds |
1999 |
Civilization II: Test of Time |
2001 |
Civilization III |
2002 |
Civilization III: Play the World |
2003 |
Civilization III: Conquests |
2005 |
Civilization IV |
2006 |
Civilization IV: Warlords |
2007 |
Civilization IV: Beyond the Sword |
2010 |
Civilization V |
2012 |
Civilization V: Gods & Kings |
2013 |
Civilization V: Brave New World |
Pentru cei care sunt interesaţi care sunt cei 119 lideri şi cele 51 de civilizaţii care au apărut de-a lungul timpului în seria de jocuri Civilization îi îndrum către acest link.
Poate că Civilization este cel mai bun joc de creare şi conducere a unei civilizaţii, care se bucură încă de mare succes. În ambiţia sa de a recrea istoria unei civilizaţii, Civilization poate fi asemuit cu Sim City, un joc care provoacă jucătorul să construiască şi să administreze un oraş.
[1] Termenul 4X (,,eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate”) a fost introdus în anul 1993 de Alan Emrich, în recenzia sa la jocul Master of Orion. Alan Emrich este la rândul său designer de jocuri video şi board games.