[Review] Wonder Woman

Tot Internetul vuiește de o săptămână despre calitatea celui mai nou film DC, așa că recenzia mea la Wonder Woman pare cam târzie. Totuși filmul mi-a plăcut mult și e dorința mea să contribui cu propriile considerații, pe care mai ales acei cititori care nu l-au văzut încă, dar și cei care l-au văzut în acest weekend, sper să le socotească drept interesante. Voi recenza atât filmul precum și ce înseamnă el pentru DC Films.

Am avut onorarea s-o întâlnesc pe eroina care a salvat DCEU (universul extins de filme DC Comics) la prima vizionare de presă de la IMAX, 29 mai. De atunci m-am tot gândit la film, am urmărit reacțiile altora și încerc să stabilesc când e cel mai potrivit moment de a-l vedea din nou.

wonder woman steve trevor geeknet
Diana îl găsește pe Steve

După trei filme călâi ce au lăsat impresii amestecate spre negative, aproape toți am avut emoții sau așteptări reduse intrând la proiecția Wonder Woman. Man of Steel (2013), Batman V Superman și Suicide Squad (2016) au fost, în ordinea apariției, din ce în ce mai discutate, dezamăgind chiar și o parte din fanii DC. Cronicile nu prevesteau un viitor luminos pentru seria de filme DC. Brusc, Femeia Fantastică (cum e tradus titlul la noi) a răsucit situația: aproape toți criticii de film au o părere pozitivă despre un film DC, ceva ce nu s-a mai întâmplat de la trilogia Batman a lui Christopher Nolan. Este chiar mai apreciat decât multe filme Marvel și este deja cel mai de succes film regizat de o femeie.

Gal Gadot o interpretează pe Diana/Wonder Woman iar de regie s-a ocupat Patty Jenkins. Cele două tocmai au reușit să insufle speranță pentru colecția de filme DC de la Warner Bros. dar mai ales pentru personaje feminine puternice, super-eroine sau nu.

wonder woman godkiller sword

Totuși succesul nu ar trebui să ne mire prea tare. Prestația lui Gadot din B v S, unde a debutat ca Diana, a fost una din cele mai apreciate aspecte ale peliculei. Trailer-ele pentru Wonder Woman și Justice League (în care de asemenea are un rol important) au dat înainte de lansare impresia că va exista în sfârșit și lumină în universul întunecos DC.

În ultimii ani majoritatea producțiilor DC de orice natură îmi creau impresia că DC vine de la Dark, Depressing sau Death Comics, nicidecum „Detective Comics”.  Personajele DC nu au fost dintotdeauna atât de melancolice și serioase, ci, mai ales pe la începuturi, erau semnficativ mai vesele și colorate. Sigur, acele vremuri par acum lame în contemporaneitate, în ultimii ani promovându-se duritatea. Probabil asta părea că vrea publicul, dar ce-i prea mult strică. În același timp, oricât de grozav este Batman, preferatul meu, cred că a infectat prea mult restul titlurilor DC. De aceea m-am și bucurat așa mult de The LEGO Batman Movie în februarie, care a fost un veritabil film Batman dar colorat și însuflețit.

Astfel, Wonder Woman nu e tocmai o schimbare nouă cu a sa atmosferă mai senină, ci mai degrabă o întoarcere la vremuri mai calde, însă este o întoarcere cu o măsură potrivită, fără să dea în ridicol sau să strice drumul pavat deja pentru seria exstinsă de filme DC.

Diana când era mică

Începutul este inundat de lumină. Themyscira, insula amazoanelor create și iubite de zei ți locul de baștină a Dianei arată ca un veritabil paradis din antichitate. Actrița care o joacă pe copila Diana este tare dulce și pune fundațiile personajului. Îndrăzneață, curioasă și ambițioasă, micuța Diana nu vrea să fie cocoloșită de mama ei Hyppolita, regina, ci insistă să devină și ea o luptătoare ca toate amazoanele din jurul ei. Mama ei are motivele ei să o protejeze dar mătușa Antiope o antrenează oricum.

Imediat ce acum matura prințesă își încheie pregătirea de amazoană, un avion se prăbușește în apele de la malul insulei ce ar trebui să fie ascunsă de privirile omenirii. Diana îl salvează și îl cunoaște astfel pe primul bărbat în carne și oase pe care-l vede – Steve Trevor. Urmează o spectaculoasă luptă între amazoane și nemții care-l urmăreau pe Steve, apoi Diana află de Marele Război. Convinsă că numai Ares, zeul războiului este responsabil, se hotărăște să-l urmeze pe Steve înapoi în lumea decimată de Primul Război Mondial, părăsind Temyscira probabil pentru totdeauna. Misiunea amazonelor dată de zei este aceea de a proteja pacea omenirii. Diana, izolată de restul lumii și educată numai de amazoane și citind cărți, este convinsă că ororile pe care le vede nu pot fi decât opera lui Ares, pe care plănuiește să-l omoare, zeul de care mama ei a tot vrut s-o ferească.

wonder woman etta candy
Fanii BD o cunosc și pe Etta Candy

Pe chipul lui Gal pot fi citite necunoașterea amestecată cu experiența. O naivitate frumoasă care de fapt îi demonstrează puterea și nu reprezintă nici un fel de dezavantaj pentru ea. Ambiția de a salva lumea este expresivă și grațioasă, fără să pară copilăroasă. Nici nu țin minte când am mai văzut o figură atât de feminină, portretizată cu atâta forță pe marele ecran. Pentru domeniul super-eroilor cinematografici, este prima eroină căruia i se dedică propriul film care insuflă și inspiră atât de multă putere feminină așa cum trebuie. Să nu crezi nici o clipă că este vorba de feminism enervant. Vedem egalitate în cea mai pură formă. Wonder Woman este o femeie care nu depinde de eroii masculini, dar nici nu-i umbrește prea tare. Diana și Steve se completează reciproc, învățând unul de la celălalt. Fiecare explorează habitatul celuilalt. Două reversuri ale aceleași medalii eroice. Gal Gadot ESTE Wonder Woman. Dar și Chris Pine dă viață cu măiestrie personajului său. Steve Trevor, la fel ca Diana, este în stare de orice pentru dreptate, și cu atât mai mult este inspirat de ea să săvârșească fapte eroice. Prințesa este și ea inspirată de Steve. Un duo ireproșabil.

Sunt convins că distribuirea lui Gal Gadot în rol a fost foarte inspirată. Accentul ei natural o face să pară cu adevărat străină de Londra și de locurile pe care le vizitează, adică mai convingătoare în acest rol. Nu cred că diversitatea culturală a primat în motivele alegerii, cum se crede de obicei.

Coregrafia luptelor și efecteele speciale compun un răsfăț delicios pentru ochi. Secvența (văzută sumar în trailer-e) în care Diana se luptă cu toți acea soldați în plină zi pe străzile unui orășel, pune în valoare întregul film. Cu partea cea mai bună din coloana sonoră pe fundal, coregrafia îmbinată cu efecte speciale 3D fac să merite biletul de intrare numai pentru asta. Și nu e singura scenă atât de grozavă, dar mie mi-a rămas cel mai clar întipărită în minte.

wonder woman jump

Apreciez paleta de culori și faptul că nu tot filmul se petrece noaptea. 3D-ul este asfel relevant și limpede atunci când nu se încearcă mascarea efectelor prin lipsa soarelui. Tonurile de culori se schimbă și în funcție de spațiu, e normal ca pe front să vedem totul în culori mai sumbre. Niciodată nu este prea multă lumină sau prea mult gri, fiindcă există un balans care nu te plictisește.

Echilibrul bun nu se prezintă doar în privința calității imaginii și a efectelor. Ci mai ales în scenariu ne bucură balansul dintre umor și sobru, fiindcă dezechilibrul din scenarii este unul din cele mai frecvente motive de supărare la filmele cu supereroi.

Umorul face pereche bună cu seriozitatea. Tonul se schimbă fără să deranjeze. Glumele vin natural și au stârnit hohote de râs în sală mai ales în prima jumătate a filmului. Râdem de situații, nu de personaje.

În același timp, momentele în care Diana descoperă ororile războiului dintre oameni m-au atins, aducând doza ideală de sobrietate pentru a nu transforma filmul într-o comedie. Unele dintre aceste clipe m-au atins și am reușit să empatizez cu oamenii de acum un secol.

Așa că, deși este cel mai pozitiv film DC al perioadei recente, cred că are în același timp unul din cele mai întunecate cadre de până acum: cel mai tragic eveniment al planetei. Pentru unii oameni, sfârșitul lumii. Războiul ce ar fi trebuit să le înceteze pe toate. Wonder Woman vine să cunoască omenirea tocmai în cel mai mizerabil moment…și totuși alege să rămână, să-i iubească pe oameni și să se dedice salvării lor.

wonder woman village
Zâmbetul unui eroine

Filmul este bine rotunjit, aproape de sine stătător, nu ai nevoie să vezi alte filme pentru a înțelege mare parte din acțiune. Nici măcar nu are o scenă după genericul de final, cum este de așteptat acum la orice film de gen. Wonder Woman este o poveste despre origini și nimic în plus, fără prea multe legături cu alte titluri. DC și-a învățat lecția. Asta nu înseamnă că lipsesc referințele. Fanii înrăiți vor aprecia referințele presărate cu subtilitate.

Nimic din tot ce am spus nu arată că este un film perfect. Răufăcătorii nu sunt destul de mult dezvoltați ca personaje, o problemă care încă apare în filme Marvel și DC deopotrivă. Ultimul act al filmului, marcat de o luptă finală, a fost ceva mai slab pentru mine față de restul filmului. Da, o vedem pe Diana atingând noi culmi ale puterii sale, dar am simțit că oarecum ar sări peste mici etape de învățare. Lupta respectivă de altfel se petrece noaptea și este încărcată de efecte speciale realizate pe calculator. O structură de act final bătătorită de mult, mult timp.

În orice caz, aceste mici neajunsuri s-ar putea să nu conteze pentru mulți. Nici pentru mine nu contează așa mult.

Wonder Woman este exact filmul de care avea nevoie universul DC. Ea este femeia care i-a salvat pe Batman și pe Superman. Dacă acest film eșua, era posibil să nu mai vedem Justice League așa curând. Succesul acestui film spală păcatele vechi. Îi aud pe alții spunând că anul acesta DC i-ar ajunge din urmă pe cei de la Marvel. Eu cred că dacă Marvel continuă cu aceeași rețetă confortabilă, DC nu numai că-i ajunge din urmă dar chiar îi va depăși cu încă un film sau două de rangul lui Wonder Woman. De azi, așteptăm cu mai mult optimism Justice League.

Am să-i dau filmului Wonder Woman nota 9. Pentru mine, DC vine de la „Deep Characters” de acum :).

wonder woman ready to fight