Scythe

1920: O altă Europa

1920. Un an demult trecut din care poate puțini cunosc evenimente pe de rost, așa că să trecem câteva în revistă – cică așa se face la lecția de istorie:

Prohibiția ia naștere în Statele Unite la 16 ianuarie.

Se formează Armata Roșie Ruhr în Germania, la 15 martie, o armată comunistă care se va afla în luptă cu armata țării în sine, luna următoare.

Pe frontul dintre sovietici și polonezi, aceștia din urmă ocupă orașul Kiev.

La 4 iunie, Aliații și Ungaria cad la pace în cele din urmă, națiunea maghiară pierzând 72% din teritoriu.

Per total, o perioadă plină de conflicte, asasinări, războaie de independență, revoluții, ecouri ale Primului Război Mondial precum și alte agitări de situație mai mult sau mai puțin letale pentru participanți.

Este o perioadă pe care nu prea s-a “bătut monedă” în sfera literară a culturii geek, cu atât mai puțin în filme, jocuri sau altele asemenea. Dar cineva a decis, în cele din urmă, să abordeze acești ani cu o altă viziune…

Una în care mech-uri gigantice pilotate de eroi neînfricați străbat câmpuri de pe care norodul recoltează rodul pământului… Spre exemplu.

În care soldații și armatele unor state fictive ale acestei perioade bat Europa în lung și în lat în căutare de resurse, pentru a stabili relații comerciale sau pur și simplu pentru a-i provoca pe alții asemenea lor la luptă în vederea câștigului de resurse și teritoriu.

Iar în centrul acestui conflict se află un fost stat care, prin invențiile sale, a aruncat paie pe focul Primului Război Mondial, punctând și luând-o de la capăt în scrierea unei pagini noi și terifiant de sângeroase in istoria omenirii.

Acest cineva se numește Jakub Rozalsky, s-a născut în Polonia, a lucrat ca desenator și concept-artist la studiouri precum Goodgames sau Legendary, înalță rugi către Crom în timpul liber sau atunci când este presat de termene limită (după cum spune pagina să personală de Facebook), iar acum se dedă complet unei cariere freelance.

Din dragostea pentru istoria țării sale s-a născut conceptul 1920+, o perioadă întunecată în istoria Europei în care, deși Marele Război s-a încheiat, reverberațiile acestuia încă se resimt constant la nivelul batrânului continent.

Fabrica, un stat capitalist care a aprovizionat războiul cu mech-uri de dimensiuni gargantuane, și-a închis activitatea. Din păcate, multe dintre mech-urile produse de Fabrică sunt încă funcționale și aflate în posesia câtorva țări învecinate cu teritoriul care le-a dat naștere uriașelor mașini de distrugere cu ani în urmă. Iar tentația de a explora ruinele fostului motor al războiului este prea mare… Cine știe ce alte secrete se ascund printre darâmături?

Universul 1920+ va avea, din Octombrie al acestui an, două fațete: picturile (absolut fabuloase din enorm de multe puncte de vedere) găzduite de Jakub atât pe pagina sa  de Facebook cât și pe cea Artstation, cât și un boardgame, Scythe, produs de Stonemaier Games.

Cine sunt Stonemaier Games?

Îîi vom analiza pe larg într-o serie viitoare de articole, dar merită precizat faptul că au deja 6 campanii pe Kickstarter la activ, toate de succes, totalizând peste un milion de dolari adunați în sfera boardgames și accesoriilor pentru acestea.

Compania este deținută de Jamey Stegmaier și Alan Stone, oamenii din spatele unor jocuri excepționale precum Euphoria și Viticulture (împreună cu demențiala să cutie plină de expansiuni, Tuscany, aceasta primind The Dice Tower Award pentru expansiunea anului).

Acest articol se va baza pe o analiză sumară a jocului Scythe, care va beneficia de o lansare pe Kickstarter în curând, mai exact la 13 Octombrie. Costul de transport până în România este de 20$, iar pentru a achiziționa această bijuterie vor exista mai multe variante de pledge, pentru toate buzunarele. Livrarea se preconizează a avea loc în august 2016.

De luat în seamă faptul că Stonemaier au experiență în campanii de acest gen și nu au cunoscut nicio întârziere în livrări până acum, toate jocurile lor ajungând fie la timp, fie chiar înainte de termen. Vă spune un deținător al întregii lor colecții.

Cu coasa și flintele printre giganți de metal

Scythe este un joc care are o suită de elemente componente, fiecare împrumutate din mai multe genuri și de la mai mulți reprezentanți de seamă ale acestora. Jocul folosește elemente deja existente in Terra Mystica sau Kemet, le rafinează și le servește drept un hibrid ameri-euro sub formă 4x (eXpand, eXploit, eXplore, eXterminate).

La bază, se poate spune că este un worker placement cu un motor Euro foarte solid, în care fiecare jucător beneficiază de muncitori pe care îi poate folosi pentru a produce resurse, pentru a construi clădiri, mech-uri, pentru a-și îmbunătăți tehnologiile folosite în producție sau a face provizii pentru război, toate acțiuni existente pe panoul muncitorilor.

Acesta oferă o serie de trei tipuri de resurse de început, precum și încurajează diferite acțiuni la care muncitorii sunt mai eficienți. Fie că e vorba de un cost redus în îmbunătățirile care necesită petrol, fie că muncitorii au acces la fabrici de cherestea și, deci, vor prefera să facă rost de lemn pe care să-l folosească pentru a construi clădiri mai repede decât oricine altcineva, diferențele sunt palpabile și oferă o rejucabilitate imensă.

Dar, Scythe merge și mai departe în asimetrie și vine cu elemente Amerithrash care îmbunătățesc, diversifică și oferă și mai multă aromă jocului. Un fel de aromă de pâine abia scoasă din cuptor, mâncată pe prispa casei în timp ce munți de metal împânzesc orizontul de nori de fum greu traversând dealurile din zare.

Facțiunile ce pot fi alese în debutul jocului îl diversifică în mai multe aspecte: anumite resurse de început, abilitatea specială a facțiunii, abilitățile mech-urilor. Acest trident prezentat pe fiecare panou de facțiune este dublat de mai-sus-menționatul panou de muncitori, crescând astfel variantele disponibile la început de joc.

Dacă e să disecam și mai departe, Scythe are elemente de roleplaying între cele amintite mai sus.

Fiecare facțiune are un erou, un lider, avatarul jucătorului în lumea 1920+. Aceștia sunt membri de seamă ale celor 5 națiuni : Polania, Imperiul Saxon, Khanatul Crimeei, Regatele Nordice și Uniunea Rusvietică, prezentate mai jos.

De la Gunter și perechea sa de lupi, Nacht și Tag, Bjorn călare pe boul său moscat Mox sau Anna și  Wojtek, cel mai urs prieten al omului, eroii sunt reprezentați prin miniaturi de plasti, excelent sculptate, care vor oferi un plus de imersiune în acest univers.

Dar nu doar acești eroi oferă stratul de roleplaying, ci și cărțile de Encounter. Asemănate cu cele din jocuri precum Arkham Horror, reduse ca text, dar bogate în artworkurile superbe ale lui Jakub, fiecare Encounter Card prezintă 3 variante de urmat, fiecare având fie costuri, fie recompense, fie o combinație dintre cele două.

Nu voi da mai multe detalii pentru a nu strica surprizele, dar veți avea întâlniri cu clădiri abandonate, trupe de elită sau chiar simple cârduri de gâște care vă vor bloca trecerea.. Acestea sunt momentele în care vă puteți transpune în cizmele înnoroite ale eroului care vă reprezintă și vă puteți întreba “Ce aș face acum…?”.

Fiecare erou are un mic istoric pe site-ul celor de la Stonemaier care expune cum și de ce au ajuns să fie însoțiți de animalele lor, precum și ce vor să obtină de la meleagurile Europei.

Jocul jonglează, de asemenea, cu un sistem de popularitate ce oferă mai multe puncte unui jucător pe măsură ce este mai cunoscut. Resursele, teritoriile și obiectivele îndeplinite vor puncta mai înalt dacă susținerea la nivel continental este mai mare.

Sistemul de combat este unul lipsit de norocul zarurilor sau a elementelor aleatoare, cu cărti cu valori de combat fixe, obținute fie prin acțiuni întreprinse pe panoul de muncitori, fie din Encounter cards sau abilităti speciale.

O tușă subtilă și elegantă a designerilor a fost că fiecare componentă de lemn (muncitori, resurse sau cuburi de tehnologie) nu poate lua parte parte la combat. în același timp, cele de plastic (eroi și mech-uri) au un aport major într-o luptă, oferind prin totalul lor, numărul de cărți pe care un jucător îl poate folosi. Sunt și facțiuni care încalcă aceste reguli prin abilități speciale, dar voi lăsa pe fiecare să descopere de ce, cum și în ce moment.

Nu există eliminare, forțele înfrânte fiind trimise înapoi în teritoriul inițial al națiunii din care fac parte, gata să se regrupeze și să șarjeze din nou, cu forțe proaspete.

Iar aceste șarje sunt foarte importante, deoarece (într-o lovitură de geniu a designerului, Jamey Stegmaier) toate resursele produse de muncitori rămân pe harta împărțită în hexagoane a jocului (pictată la rândul ei de Jakub), gata să fie înhățate în urma unei victorii și transportate într-o cu totul altă zonă în vederea consumului și apărării lor.

Nu există niciun loc care este perfect închis sau ușor de apărat împotriva invadatorilor, un sistem de tunele subterane, terestre sau acvatice, permițând mișcarea foarte rapidă și eficientă a trupelor dintr-un colț în altul al hărții.

Acest fapt creează situații tensionate pe final de joc (în urma căruia resursele oferă puncte deținătorilor) în care cei din urmă pot deveni cei dintâi printr-un atac bine pus la punct și coordonat de-a lungul ultimelor ture de joc, nelăsând adversarilor vreo oportunitate de regrupare și contraatac.

Ar trebui să mai vorbim tot aici despre mechuri, sculptate și colorate diferit pentru fiecare facțiune în parte, subliniind și mai mult trăsăturile acestora, prezentate tot pe site-ul Stonemaier. Nordicii au mech-uri sub formă de corăbii vikinge în timp ce Khanatul Crimeei beneficiază de titani pe roți care aduc aminte de tractoare și de o înclinație agrară a acestei națiuni.

Jocul se termină atunci când una dintre națiuni a îndeplinit 6 dintre obiectivele principale disponibile – recrutarea tuturor muncitorilor, lupte câștigate, structuri construite și altele.

Am mai putea preciza cărțile de obiective, clădirile care oferă bonusuri specifice, faptul că Fabrica poate fi explorată și poate oferi o carte cu o acțiune bonus de selectat (foarte importantă dacă este obținută în începutul ostilităților), monedele de metal disponibile în edițiile special ale jocului, precum și alte, mult mai multe dedesubturi pe care le-am observat în urma sesiunilor de playtest la care am luat parte.

Dar, cum acesta este un preview, vă vom lăsa cu linkuri către toate site-urile și paginile pe care vă puteți delecta cu mai multe informații despre univers și joc și vă vom încuraja ca, pe 13 octombrie, să luați parte la una dintre cele mai anticipate campanii KS ale ultimilor ani (conform BGG Hotness, un top în care Scythe levitează în jurul primelor 10 locuri de câteva luni bune).

Acestea fiind spuse, cu coasa în spinare, alături de animalul preferat și însoțit de un munte de metal de 10 metri înălțime, ne indreptăm către o nouă eră de conflicte în Europa anului 1920.

Mech-urile fie cu noi!

Pagina Stonemaier Scythe

Scythe pe BGG

Pagina de Facebook a lui Kubasa

Pagina de Artstation a lui Jakub