Sursa de inspiraţie pentru jocul de societate Stai la coadă!

Ideea unui joc de societate poate veni din variate surse şi poate avea la bază o anumită tematică sau mecanică de joc. De exemplu, în realizarea jocului de societate Stai la coadă! a contat în primul rând tematica istorică, la care s-a adăugat în mod reuşit mecanica de worker placement (plasarea pionilor pentru a realiza diferite acţiuni de joc).

Ideea jocului şi câteva cuvinte despre producătorul său

Stai la coadă! este un joc de societate creat de Institutul Naţional al Memoriei din Polonia având la bază anumite aspecte din istoria anilor 1980 din Polonia.

Institutul Naţional al Memoriei (Instytut Pamięci Narodowej – IPN) din Polonia a fost creat pentru a ajuta la buna cunoaştere a perioadei 1939-1989 din istoria Poloniei, un segment temporal marcat de două regimuri totalitare, nazism şi comunism, care au răvăşit identitatea unei naţiuni [1]. Institutul desfăşoară activităţi educative, de cercetare şi diseminare a rezultatelor sale (arhivele institutului reprezintă ,,doar” 87 de kilometri liniari) şi de investigare a crimelor cauzate de regimurile totalitariste. Echivalentul românesc este reprezentat de două instituţii: Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) şi Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS).

Pe lângă conferinţe şi expoziţii, cărţi şi articole publicate, IPN a găsit o altă metodă de a prezenta publicului istoria perioadei 1939-1989: publicarea unui joc de societate ce valorifică istoria anilor 1980 din Polonia şi în mod specific problema achiziţionării bunurilor de consum din magazine şi mai ales ,,ritualul” statului la coadă. Jocul se numeşte în limba poloneză Kolejka şi a fost realizat de Karol Madaj. Jocul [2] se găseşte şi în România sub numele Stai la coadă! (varianta în engleză este numită Queue) [3]. Până acum jocul şi ale sale 6 variante au fost publicate în peste 90.000 de copii şi a fost răsplătit cu titlul de ,,Jocul anului 2012 Gra Roku”, adică premiul industriei poloneze de jocuri de societate, acordat pe baza unei jurizării şi a peste 1400 de voturi [4].

La momentul lansării sale, jocul a beneficiat de o largă prezentare în presa internaţională ceea ce pentru IPN a însemnat o recunoaştere ,,a ideii inovative de educaţie prin jucarea unui joc de societate capabil să reprezinte realitatea unei ţări aflate în spatele Cortinei de Fier” [5].

Descrierea jocului

Jocul Stai la coadă! este un joc tip worker placement, adică de plasare a pionilor pentru a realiza anumite acţiuni, la care pot participa 2-5 jucători. Această principală mecanică este foarte bine reprezentată în Stai la coadă! care este atât un joc bun, cât şi o metodă plăcută de a simula experienţe … neplăcute din anii 1980 şi nu doar din Polonia. Principalul scop al jucătorului este de obţine toate produsele de pe lista sa de cumpărături. O astfel de listă conţine 4 tipuri de produse în diferite cantităţi (4 bucăţi dintr-un produs, 3, 2 şi 1 din celelalte trei, unul dintre cele 5 produse existente în joc lipsind din fiecare listă de cumpărături).

Fără a intra în multe detalii legate de desfăşurarea unei runde de joc, amintim pe scurt doar că ea constă în plasarea pionilor la una dintre cele cinci cozi corespunzătoare celor 5 magazine (la care se adaugă cea de la bazar), aprovizionarea magazinelor cu marfă (jucătorii nu ştiu dinainte ce magazine vor fi aprovizionate şi cu ce cantităţi din respectivele produse), îmbrânceala la coadă (adică folosirea cărţilor-acţiune pentru obţinerea unui loc mai bun la cozi sau pentru a obţine alte beneficii inclusiv prin încurcarea socotelilor celorlalţi jucători), deschiderea magazinelor şi luarea produselor în ordinea pionilor care stau la coadă în funcţie de magazinele aprovizionate, trocul la bazar şi în final o fază de administrare şi pregătire a unei noi runde de joc.

Componentele jocului

Jocul conţine mai multe componente: 5 seturi de diferite culori formate din 10 cărţi de acţiune, 5 pioni şi 5 cărţi ajutătoare care detaliază fazele unei runde de joc, regulament de joc, table de joc (pentru magazine şi autocamioanele cu produse), un pion de prim jucător şi unul pentru troc, 60 de cărţi ce reprezintă 5 tipuri de produse şi 15 cărţi de aprovizionare, 5 cărţi cu liste de produse. Calitatea componentelor este bună şi cel mai important, contribuie prin ilustraţiile de pe cărţi la imersiunea jucătorilor în atmosfera anilor 1980 (cu produse specifice, cu nume de cărţi-acţiune precum ,,Critica autorităţilor”, ,,Un amic de la Comitetul de Provincie al Partidului Unit al Muncitorilor Polonezi” sau ,,Dumneata n-aveai rândul aici”).

b39
Componentele jocului aşezate în cutie

b40
Produs din tipul celor alimentare
b41
Produs electrocasnic
b42
Cartea-acţiune Dumneata n-aveai rând aici, cu efectul de a-ţi putea plasa pionul cu un loc mai în faţă la coadă
b43
Imagine din timpul unei sesiuni de joc

Cu ce rămânem de pe urma jocului?

Jucătorul este introdus în atmosfera anilor 1980 din Polonia prin cele 60 de cărţi-produse care au figurate pe ele fotografiile reale ale bunurilor de consum ce se găseau în acea perioadă în Polonia, prin cele 10 cărţi de acţiuni cu nume şi acţiuni sugestive, prin regulamentul de joc care conţine şi alte elemente interesante şi prin alte elemente de design (pete de cafea pe unele cărţi de joc, pe planşe şi altele, bineînţeles să nu uităm de inspirata cutie a jocului, primul contact între joc şi posibilii săi jucători).

Regulamentul de joc este  prefaţat de Dr. Lukasz Kaminski Preşedintele IPN, este ilustrat de fotografii de epocă, conţine bineînţeles şi instrucţiunile de joc (nu pun probleme jucătorilor) şi rubrica de întrebări frecvente, iar la final este prezentat un articol [6] semnat Dr. Andrzej Zawistowski, Directorul Biroul de Educaţie Publică din cadrul IPN [7], şi are titlul Magazinul din perspectiva socialistă: O poveste despre statul la coadă în Republica Populară Polonă [8]. Articolul este o scurtă, dar bună trecere în revistă a principalelor momente din istoria Poloniei sub comunism, cu punctarea efectelor regimului politic asupra aprovizionării cu bunuri de consum a populaţiei. Majoritatea celor descrise sună familiar, nu o să stricăm însă plăcerea celor ce vor să citească acele pagini.

În concluzie, Stai la coadă! este un joc de societate reuşit şi capabil să devină un instrument educativ pentru publicul larg, un memento pentru realitatea istorică din anii 1980 din Polonia şi nu numai, în principal sub aspectul aprovizionării populaţiei cu bunuri de consum. La final încheiem cu cele scrise de Dr. Andrzej Zawistowski în articolul menţionat anterior: ,,Nu putem decât spera că, de acum înainte, o asemenea realitate va exista doar în manualele şcolare şi în jocul nostru” [9].

[1] Institutul Naţional al Memoriei din Polonia, Ghid 2009, http://ipn.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0019/94150/Guide-2009.pdf;

[2] Actualmente la a şasea ediţie, Kolejka a fost publicat prima oară la 4 iunie 2011 (http://boardgamegeek.com/boardgame/85325/kolejka; http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!);

[3] Jocul a fost publicat în poloneză şi în alte 5 limbi străine (engleză, franceză, germană, rusă şi japoneză). Deocamdată pentru România jocul vine în limba poloneză cu abţilduri în limba română pentru a fi lipite peste cărţile de acţiune graţie celor de la Ideal Board Games şi bineînţeles cooperării dintre IPN şi Institutul Cultural Polonez din România pentru realizarea unei ediţii româneşti – ,,IPN in cooperation with the Polish Institute in Bucharest is now working on an official Romanian version of the „Queue” game” (http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!); jocul a fost lansat în România la 14 iunie 2013 cu ocazia evenimentului Noaptea Institutelor Culturale, la sediul Institutului Cultural Polonez (http://www.boardgames-blog.ro/board-games/lansare-stai-la-coada-un-joc-de-societate-cu-tema-istorica/), iar ulterior a fost lansat şi la Red Goblin;

[4] http://boardgamegeek.com/wiki/page/Gra_Roku; http://planszowagraroku.pl/2013/03/gra-roku-2012/, 16-03-2013; primul joc onorat cu acest premiu a fost în 2004;

[5] International Edition of Queue (Kolejka) on Sale Again!, http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!;

[6] Articolul reprezintă aproape o treime din cele 42 de pagini ale regulamentului, ceea ce arată o dată în plus, caracterul educativ al jocului de societate Stai la coadă!

[7] A fost în acelaşi timp şi consultantul de specialitate pentru Stai la coadă!

[8] Stai la coadă! Instrucţiuni, p. 26-39;

[9] Stai la coadă! Instrucţiuni, p. 39.

Sursa pentru imagini: BoardGameGeek.